Συνέντευξη Τύπου του Τομέα Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Πολιτικής Καταναλωτών για την ακρίβεια, την κερδοσκοπία και τα προβλήματα της θερινής περιόδου, 19 Ιουλίου 2006

N. ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ: Αρχίζουμε αμέσως. Θόδωρε έχεις τον λόγο.

Θ. ΠΑΓΚΑΛΟΣ: Χαίρετε. Θεωρήσαμε χρήσιμο να φέρουμε σε γνώση σας και βεβαίως, να απαντήσουμε και στις ερωτήσεις που μπορεί να σας δημιουργήθηκαν, ένα σημείωμα που περιγράφει την κατάσταση σε ότι αφορά τον τρόπο ζωής και το βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων πολιτών σ’ αυτή την αρχή του καλοκαιριού.

Αναφερόμαστε στην ακρίβεια και στις τιμές, στο κύμα κερδοσκοπίας που κατά την άποψη μας υπάρχει, στην έλλειψη ουσιαστικών ελέγχων και την αποδιοργάνωση του κρατικού μηχανισμού σε ότι αφορά την ποιότητα και την υγιεινή ιδιαίτερα των τροφίμων, αλλά και τις υπηρεσίες γενικότερα, καθώς και στις ταλαιπωρίες που υφίστανται οι πολίτες σε διάφορους χώρους και ιδιαίτερα στην ακτοπλοΐα.

Θεωρούμε ότι, για όλα αυτά τα ζητήματα η κυβέρνηση έχει σοβαρές ευθύνες, είτε γιατί πήρε μέτρα που οδήγησαν σε τέτοιες καταστάσεις, είτε γιατί δεν έχει πάρει μέτρα που θα μπορούσαν να της αποτρέψουν ή να τις αμβλύνουν. Την περιγραφή αυτών των θέσεων μας θα βρείτε στις 5 πρώτες σελίδες αυτού του σημειώματος.

Και επίσης στο τέλος, από την 7η σελίδα και μετά, θα βρείτε μια σειρά από πίνακες οι οποίοι πιστοποιούν αυτά που σας λέμε και που αφορούν βασικές κατηγορίες, βασικά μεγέθη, όπως τις τιμές των πλοίων, ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά που μια οικογένεια αγοράζει στην καθημερινή της διαβίωση, εκτιμήσεις για τον πληθωρισμό και την εξέλιξη του και στο τέλος έχουμε κάνει μια απόπειρα να εκτιμήσουμε με βάση πάντα έγκυρες και καταξιωμένες πηγές, το κόστος των διακοπών μιας ελληνικής οικογένειας και την εξέλιξη του.

Στη σελίδα 6 περιλαμβάνουμε 8 προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για άμεση ενέργεια. Δεν είναι το πρόγραμμα μας για το απώτερο μέλλον που θα εμφανιστεί ενδεχόμενα μέχρι ενός σημείου από τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ στην έκθεση της Θεσσαλονίκης, που μπορεί να περιλαμβάνει περαιτέρω μετεξελίξεις αυτών των ιδεών. Εμείς κάνουμε αυτές τις 8 προτάσεις που έγιναν δεκτές από το Συντονιστικό του κοινοβουλευτικού έργου του ΠΑΣΟΚ, που συνεδρίασε σήμερα το πρωί.

Η μια πρόταση, είναι να μη γίνει καμία αύξηση στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ κατά το 2006.

Προτείνουμε τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης στους χαμηλόμισθους, στους ανέργους και στους συνταξιούχους για το φθινόπωρο 2006 και το χειμώνα 2007.

Προτείνουμε πραγματικές αυξήσεις για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους για το 2007, δηλαδή από πληθωρισμένες αυξήσεις που θα υπερβαίνουν τον πληθωρισμό.

Προτείνουμε ουσιαστική αύξηση του επιδόματος για τους ανέργους.

Αναβολή εφαρμογής και επανεξέταση όλων των νέων διατάξεων που οδήγησαν στις αυξήσεις στις τιμές των φαρμάκων ευρείας κατανάλωσης.

Πάταξη της κερδοσκοπίας και αναδιοργάνωση των ελεγκτικών μηχανισμών που είναι αποδιοργανωμένοι, με ιδιαίτερο βάρος στις τουριστικές περιοχές.

Να λειτουργήσει και να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στο ρόλο της η Επιτροπή Ανταγωνισμού, για να σταματήσουν οι ολιγοπωλιακές πρακτικές, για να υπάρξει σωστή λειτουργία της αγοράς. Γι’ αυτό θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες συγκεκριμένες, θα κάνουμε δηλαδή συγκεκριμένες καταγγελίες και θα ασκήσουμε συγκεκριμένες πιέσεις.

Σωστούς ελέγχους στα πλοία, ποινές για όσους παραβιάζουν τη νομοθεσία και σωστός προγραμματισμός των δρομολογίων με βάση το Νόμο 2932 για το 2007. Επίσης, υπάρχει μια μελέτη του ΠΑΣΟΚ για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας, που αφορά κυρίως τις άγονες γραμμές, η οποία θα θέλαμε ή να εφαρμοστεί από την κυβέρνηση ή να απορριφτεί από την κυβέρνηση. Εν πάση περιπτώσει δεν θεωρούμε ότι είναι σωστή στάση να αδιαφορούν γι’ αυτή τη μελέτη, την οποία εμείς σκοπεύουμε να εφαρμόσουμε.

Τέλος, ταχεία εφαρμογή μιας στρατηγικής υποκατάστασης των πηγών ενεργείας και περιορισμού της πετρελαιακής εξάρτησης. Θεωρούμε ότι πρέπει να ανοίξει ένας ευρύς διάλογος όλων των κοινωνικών και οικονομικών δυνάμεων της χώρας, με προοπτική την ενεργειακή αυτοδυναμία της χώρας και την αξιοποίηση όλων των πηγών που έχουν το διπλό χαρακτηριστικό του εθνικού ελέγχου, είναι δηλαδή πηγές που διαθέτουμε στο έδαφος της επικράτειας και επίσης, είναι πηγές που δεν προσβάλλουν το περιβάλλον και ανανεώσιμες. Υδροηλεκτρική ενέργεια ενδεχόμενα, νέες μορφές ενέργειας, αιολική κλπ.

Πιστεύουμε ότι, έχουμε μεγάλα περιθώρια παραπέρα αξιοποίησης τέτοιων πηγών ενεργείας και θα πρέπει να αναληφθούν οι κατάλληλες πρωτοβουλίες από την κυβέρνηση για να προχωρήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτές είναι οι 8 μας προτάσεις. Θα σταματήσω εδώ. Ακούω τις ερωτήσεις σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να είστε περισσότερο αναλυτικός σε εκείνους τους τομείς που επικαλεστήκατε ότι γίνεται κερδοσκοπία και θα καταγγείλετε και θα πιέσετε την Επιτροπή Ανταγωνισμού, αν κατάλαβα σωστά.

Θ. ΠΑΓΚΑΛΟΣ: Υπάρχουν κατ’ αρχήν, όπως ξέρετε, εκκρεμείς μεγάλες υποθέσεις. Δεν θέλω να αρχίσω να τις κατονομάζω μία – μία, γιατί θα ήταν και άδικο αυτό για τους ενδιαφερόμενους, αν θέλετε. Γιατί να ξεχωρίσει κανείς τη μια και να μη ξέρει όλες ή να ξεχωρίσει την άλλη. Αλλά θεωρούμε ότι, πρέπει αυτές οι μεγάλες υποθέσεις, όπου δημιουργείται η εύλογος υποψία, αν θέλετε, του πολίτη, ότι μπορεί και τα μεγάλα συμφέροντα τα οποία επενδύουν σ’ αυτές τις μεγάλες υποθέσεις, τραπεζικός ανταγωνισμός κλπ., θα έπρεπε κατά την άποψη μας να προχωρούσε ταχύτερα.

Δεν πιστεύουμε δηλαδή, ότι η εκδίκαση της υπόθεσης του μαρμαρογλυφείου του Δήμου Ιλίου που δεν πληρώνει δημοτικά τέλη, είναι υπόθεση αντάξια της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Γιατί μας ελέχθη ότι, η Επιτροπή ασχολείται εμπεριστατωμένα με το γεγονός ότι, ο Δήμος Ιλίου έκανε μια δημοτική επιχείρηση μαρμαρογλυφική, για να βάζει πλάκες στους τάφους και αυτή η επιχείρηση δεν πληρώνει δημοτικά τέλη και ως εκ τούτου προκύπτει θέμα ανταγωνισμού.

Πιθανόν να είναι σωστό αυτό, αλλά δεν νομίζουμε ότι αυτό είναι που αφορά αυτή τη στιγμή τον πολίτη και την έννομο τάξη στη χώρα. Υπάρχουν μεγάλες υποθέσεις που αφορούν μεγάλα συμφέροντα στο χώρο των τραπεζών, σε άλλους χώρους και αυτές οι υποθέσεις πρέπει να ερευνηθούν, όπου υπάρχουν ευθύνες να αποδοθούν, όπου δεν υπάρχουν τέλος πάντων, να σταματήσουμε να ασχολούμεθα. Και εσείς κυρίως να ασχολείστε και βεβαίως και εμείς παρεμπιπτόντως.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συμπεριλαμβάνετε και την ακτοπλοΐα μέσα σ’ αυτές;

Θ. ΠΑΓΚΑΛΟΣ: Συμπεριλαμβάνω και την ακτοπλοΐα και θα σας πω τι εννοώ. Ο κ. Κεφαλογιάννης και όλη η κυβέρνηση, μας επαναλαμβάνει κατά κόρον ως να διδάσκει παιδιά του Δημοτικού το αυτονόητο, δηλαδή, ότι ο ανταγωνισμός μπορεί να οδηγήσει σε πτώση των τιμών. Αυτό όμως, σημαίνει πραγματικός ανταγωνισμός και πραγματικός ανταγωνισμός σημαίνει ένας μεγάλος αριθμός από παίκτες.

Όταν μια γραμμή την εξυπηρετούν 2 εταιρείες, καταλαβαίνετε ότι, είναι πάρα πολύ εύκολο και συνηθέστατο οι 2 αυτές εταιρείες να συνέλθουν σε μια αίθουσα και να ρυθμίσουν τον μεταξύ τους ανταγωνισμό κατά τρόπο ώστε και οι 2 να κερδίσουν περισσότερο και να χάνουν λιγότερο. Και αυτό γίνεται και γίνεται παντού και είναι γνωστό. Δεν μπορούμε να ακούμε αυτές τις αυταπόδεικτες αλήθειες, ότι ο ανταγωνισμός και η απελευθέρωση των τιμών οδηγούν σε πτώση των τιμών.

Και τέλος, θα πρέπει να μας εξηγήσει ο κ. Κεφαλογιάννης πώς η απελευθέρωση των τιμών δεν οδήγησε στην πτώση των τιμών, αλλά στην αύξηση των τιμών και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό. Άρα, δεν λειτούργησε ο ανταγωνισμός. Και γιατί δεν λειτούργησε ο ανταγωνισμός; Γιατί είναι τόσο περιορισμένος ο αριθμός των συμμετεχόντων στην αγορά, ώστε μεταξύ τους η συνεννόηση είναι αυτονόητη.

Χ. ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Να προσθέσουμε κάτι. Θα δείτε εδώ ότι, η κατάσταση χειροτερεύει. Έχουμε συγκριτικούς πίνακες που εμφανίζουν την κατάσταση και σε σχέση με την ακρίβεια και σε σχέση με την κερδοσκοπία και το κόστος ζωής. Η κατάσταση χειροτερεύει όλο και περισσότερο.

Δεύτερον, η κυβέρνηση θέλει να εμφανίζεται ότι, δεν την αφορά αυτό. Έχουμε τους ανεύθυνους υπουργούς. Πώς κάποτε είχαμε τον ανεύθυνο άρχοντα; Τώρα έχουμε τους ανεύθυνους υπουργούς. Δεν φταίνε για την ακρίβεια, δεν ξέρουν τίποτα για την κερδοσκοπία και όχι μόνο αυτό, αλλά αποποιούμενοι της ευθύνης ρίχνουν το βάρος στους πολίτες. Να πάνε να βρούνε αυτοί το φτηνό, λέει ο υπουργός Ανάπτυξης. Δεν λέει τι θα κάνει ο ίδιος για να αντιμετωπίσει τους κερδοσκόπους. Και κάτι ανάλογο κάνει ο κ. Κεφαλογιάννης, που δεν βλέπει την κατάσταση στα πλοία.

Και τρίτον, έχουμε έναν απόντα πρωθυπουργό. Έναν απόντα πρωθυπουργό, που αποφεύγει επιμελώς να ασχοληθεί με οτιδήποτε θεωρεί δυσάρεστο για την εικόνα της κυβέρνησης του, ταυτόχρονα όμως, καλύπτει τους υπουργούς και τις ανικανότητες και τις ανεπάρκειες τους.

Θ. ΠΑΓΚΑΛΟΣ: Θέλω να πω κάτι. Δεν είναι πρόθεση μας να μεγαλοποιήσουμε τα πράγματα ή να δημιουργήσουμε προβλήματα εκεί που δεν υπάρχουν. Απλώς διαπιστώνουμε και το διαπιστώνουμε αν θέλετε και στατιστικά αλλά και στη καθημερινή μας επαφή με πολίτες, ότι ο λαός δοκιμάζεται, ο πολίτης δοκιμάζεται.

Ότι έχει πρόβλημα επιπέδου του εισοδήματος, το οποίο καταβροχθίζεται από την άνοδο των τιμών, έχει πρόβλημα ποιότητος των υπηρεσιών που του παρέχονται, έχει πρόβλημα ασφάλειας και τελικά, αν θέλετε, έχει και πρόβλημα αξιοπρέπειας και σεβασμού, το οποίο είναι λογικό να απαιτεί απ’ όσους χειρίζονται τις υποθέσεις της αγοράς.

Αυτή την υπόθεση εμείς θα την αναλάβουμε και θα τη διεκπεραιώσουμε και θα σταθούμε στο πλευρό του λαού. Δεν θα σταθούμε στο πλευρό των συμφερόντων.

Γ. ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ: Να προσθέσω ότι, στην προσπάθεια που έκανε χθες ο κ. Κεφαλογιάννης με την τροπολογία που έφερε για τις 12ετείς συμβάσεις, όπου του κάναμε ξεκάθαρη πρόταση εμείς στην τροπολογία για να μπορέσουμε να την ψηφίσουμε, όπου μέσα απ’ την πρότασή μας θα ξεκαθάριζε ότι, επ’ ουδενί δεν προκύπτει θέμα αύξησης του ορίου ηλικίας των πλοίων.

Ο κ. Κεφαλογιάννης διαφοροποίησε την τροπολογία με έναν τέτοιο τρόπο, ασαφή όμως, που δεν μπορούσε σαφώς με οποιοδήποτε τρόπο να γίνει αποδεκτή από εμάς. Άρα κατά την άποψή μας αυτό υπέκρυπτε μία πρόθεση να άρει το όριο ηλικίας, κάτι το οποίο σιγά-σιγά είναι μέσα στα μέτρα τα οποία θέλει να φέρει ο κ. Κεφαλογιάννης. Ξεκίνησε απ’ την απελευθέρωση των λιμανιών, πήγε στην απελευθέρωση των εισιτηρίων και το επόμενο μέτρο είναι αυτό. Δηλαδή, είναι όλα αυτά τα μέτρα τα οποία του υπέδειξαν οι ακτοπλόοι.

Θ. ΠΑΓΚΑΛΟΣ: Δεν θέλω πάλι να εμπλακώ σε μία ανταλλαγή επιθέτων με τον κ. Κεφαλογιάννη. Με κατηγόρησε ότι, οδηγήθηκα στον αυτοεξευτελισμό, το έλαβα σοβαρώς υπόψη μου, διότι όπως ξέρετε είναι ο μάστορας του είδους, είναι αυτός που ονόμασε τον εαυτό του, τους συναδέλφους του και τον πρωθυπουργό του, «καραγκιόζηδες». Δεν υπάρχει μεγαλύτερος αυτοεξευτελισμός, όταν ονομάζεις τον εαυτό σου υπουργός ων, καραγκιόζη. Εν πάση περιπτώσει, δε θέλω να μπω σε μια τέτοια διαδικασία.

Αλλά το χθεσινό, ήταν πραγματικά απερίγραπτο. Προσπάθησε να παγιδέψει τη Βουλή. Είχε μία φράση η οποία έλεγε ότι, θα υπάρχει αυτή η περίοδος απ’ τη δρομολόγηση του σκάφους. Και του είπαμε, ποια δρομολόγηση; Την αρχική δρομολόγηση ή τη δρομολόγηση στα πλαίσια της σχετικής ρυθμίσεως την οποία προτείνετε κλπ;

Και του είπαμε βάλτε απ’ την αρχική δρομολόγηση. Που θα είναι όλα καθαρά και εμείς τότε να ψηφίσουμε και το άρθρο και το νομοσχέδιο. Και αρνήθηκε να το κάνει. Και απεδείχθη η δολιότης της όλης υποθέσεως, γιατί πήγε να μας παρασύρει σε μία ιστορία που βεβαίως, μετά, αν πήγαινε αυτό το πράγμα σε οποιοδήποτε τρίτο ελεγκτή, δικαστικό ή άλλον, θα έλεγε ο δικαστικός ότι, λέει δρομολόγηση μέσα στα πλαίσια της συγκεκριμένης ρυθμίσεως.

Άρα, 12 χρόνια απ’ την ώρα που κάνανε τη συμφωνία, και 30 χρόνια που ήταν πριν, 42. Άρα, δεν είμαστε τόσο χαζοί, όπως απεδείχθη κιόλας εκ του αποτελέσματος.

Π. ΣΓΟΥΡΙΔΗΣ: Εγώ θέλω να σας αναφέρω κάποια στοιχεία για τις διακοπές των Ελλήνων. Οι πολιτικές που ακολούθησε η κυβέρνηση με την ακρίβεια και τη μείωση της αγοραστικής δύναμης του Έλληνα, οδήγησε ώστε για φέτος το 48% των Ελλήνων να μην κάνει διακοπές, πλην μόνο Σαββατοκύριακα. Το υπόλοιπο που θα κάνει διακοπές, μείωσε τις διακοπές του κατά μία εβδομάδα ή 5 εργάσιμες μέρες.

Και ενώ θα υπάρχουν περισσότερες διανυκτερεύσεις στην περίοδο τουριστικής αιχμής, στα τουριστικά καταλύματα, ο τζίρος των καταστημάτων, των τουριστικών αυτών καταλυμάτων και των τουριστικών επιχειρήσεων, θα μειωθεί, υπολογίζεται, κατά 8 με 10%. Αυτό οφείλεται πρώτον, στο ότι θα έχουμε μειωμένες διανυκτερεύσεις, αλλά παράλληλα και στο all inclusive.

Χώρια του ότι, όσοι θα προχωρήσουν σε διακοπές αυτό το καλοκαίρι, θα υποστούν την ταλαιπωρία που ανέφεραν οι προηγούμενοι συνάδελφοι λόγω των κακών συγκοινωνιών που υπάρχουν και στα νησιά, αλλά και μέσα στην Ελλάδα.

Ι. ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ: Απλώς να προσθέσω ότι, με την πολιτική του ο κ. Κεφαλογιάννης, εξίσωσε τα εισιτήρια τα ακτοπλοϊκά με τα εισιτήρια τα αεροπορικά. Ενδεικτικά σας λέω ότι, κάποιος, για να γυρίσει με το HIGH SPEED απ’ τη Νάξο στην Αθήνα πληρώνει 69 ευρώ, ενώ με το αεροπλάνο πληρώνει 70 ευρώ.

Δ. ΠΙΠΕΡΓΙΑΣ: Μία επισήμανση, ότι η κυβέρνηση θα επιχειρήσει όλα τα κακώς κείμενα να τα ρίξει στα καύσιμα. Γι’ αυτό κιόλας μεθοδεύει εδώ και πολύ καιρό να προχωρήσει σε ανατιμήσεις και στην ηλεκτρική ενέργεια, επαναφέροντας την ρήτρα καυσίμου.

Με αυτό τον τρόπο θα πει ότι, η αύξηση του ρεύματος δεν οφείλεται στην κακή κατάσταση της ΔΕΗ, αλλά οφείλεται στα καύσιμα. Δεν οφείλεται στη δική της αδράνεια και στα φαινόμενα που υπάρχουν, ραγδαίας πτώσης των κερδών της ΔΕΗ, αλλά ότι, όλη αυτή η κατάσταση οφείλεται μόνο στα καύσιμα και αυτό το επιχειρεί ευρύτερα για όλους τους τομείς.

Πιστεύω ότι, με αυτό τον τρόπο προσπαθεί να απαλλαγεί και των δικών της ευθυνών, φορτώνοντάς τα όλα στα καύσιμα, όπως ευθύνες φορτώνονται και στον κόκορα.

Θ. ΠΑΓΚΑΛΟΣ: Δεν ήθελα να μπούμε σε τέτοιες λεπτομέρειες, αλλά επειδή είστε οικονομικοί συντάκτες, σας καλώ να προσέξετε ιδιαίτερα αυτή την ρήτρα καυσίμων. Έχει εφαρμοστεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με καταστροφικά αποτελέσματα, γιατί οδηγεί στο φαύλο κύκλο των συνεχών κερδοσκοπικών ανατιμήσεων. Είναι η σπειροειδής εξέλιξη των τιμών, η οποία προκαλείται από τέτοιου είδους ρυθμίσεις, όπως ήταν παλιά η ΑΤΑ.

Αυτού του είδους τα στοιχεία δημιουργούν, δηλαδή, σταθερές αυξήσεις κάθε φορά που υπάρχει μια κατάσταση. Δημιουργούν πληθωριστικές προσδοκίες και επομένως οδηγούν σε έναν κακοήθη φαύλο κύκλο. Προσέξτε το αυτό. Αν έχουν την «ευφυία» να εισαγάγουν τέτοια ρήτρα καυσίμων, θα κάνουν πολύ ζημιά στην ελληνική οικονομία και βεβαίως και στο βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων.

Ν. ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ: Σας ευχαριστώ όλους.

Share