Ομιλία Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης Θεόδωρου Πάγκαλου στη συνεδρίαση της διυπουργικής επιτροπής για το αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Πειραιά 2010 – 2020

Καλημέρα σας κυρία συνάδελφε και κύριοι, βλέπω ότι ο Πειραιάς υστερεί σοβαρά στο θέμα της παρουσίας γυναικών, να το διορθώσετε αυτό. Να παρακολουθήσετε τις τάσεις τις σύγχρονες, όπως έχουν επιβληθεί στη Βουλή μέχρι ενός σημείου και στην Κυβέρνηση ακόμη περισσότερο.

Να ζητήσω συγνώμη γιατί ο κ. Παπακωνσταντίνου δεν θα είναι μαζί μας, είναι μέσα εις το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους πολιορκούμενος από διαδηλωτές, οι οποίοι φαντάζομαι δεν θα έχουν ως στόχο τα διαθέσιμα του κράτους, γιατί αυτά όπως ξέρετε δεν υπάρχουν και επομένως δεν θα πρόκειται περί ληστρικής υποθέσεως, μάλλον κάτι θέλουν να εκφράσουν με τον τρόπο αυτό.

Επίσης ο κ. Σηφουνάκης είναι εδώ στις Περιφέρειες του Πειραιά και φτάνει σε λίγο, που εκπροσωπεί τον κ. Ρέππα.

Θέλω να σας πω κατ’ αρχήν ότι η ιδέα αυτής της πρωτοβουλίας ξεκίνησε από μια δυσάρεστη κατάσταση. Υπήρχε μια σύμβαση η οποία αφορούσε την παρουσία ιδιωτικού κεφαλαίου της εταιρείας ΣΕΠ που ήταν η ελληνική έκφραση της γνωστής πολυεθνικής κινεζικών συμφερόντων COSCO η οποία είχε αποκτήσει τη δυνατότητα εκμετάλλευσης ενός μέρους του λιμανιού του Πειραιά. Η σύμβαση αυτή είχε συνυπογραφεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση και είχε επικυρωθεί από τη Βουλή. Εμείς είχαμε ως Κόμμα πολύ σοβαρές επιφυλάξεις, τις οποίες και είχαμε εκφράσει.

Όπως ξέρετε όμως τα κράτη έχουν συνέχεια και η πολιτική τους όταν αφορά ιδιαίτερα διεθνείς δεσμεύσεις συνήθως και όταν αφορά εσωτερικές δεσμεύσεις, δεν εξαρτάται από την παρουσία του ενός ή του άλλου Κόμματος στην εξουσία.

Είμαστε λοιπόν υποχρεωμένοι να εφαρμόσουμε αυτή τη σύμβαση, γιατί αν παρά πάσα λογική αποπειρώμεθα να μην εφαρμόσουμε, θα μας θύμιζαν το διεθνές μας καθήκον, οι υφιστάμενοι διεθνείς Οργανισμοί που έχουν ως ρόλο την εφαρμογή της διεθνούς νομιμότητας.

Ξέρετε η Ελλάδα για πολύ σημαντικούς λόγους οι οποίοι υπερβαίνουν τα οικονομικά μας συμφέροντα, είναι διαπρύσιος κήρυκας και υποστηρικτής της διεθνούς νομιμότητας και της δικαιοδοσίας των διεθνών Οργανισμών, που ασχολούνται με τη διεθνή νομιμότητα. Άρα θα ήταν πολύ παράξενο αν σε ένα τέτοιο θέμα εμφανιζόμασταν να υποστηρίζουμε ότι έχουμε το δικαίωμα αυθαίρετης και παράνομης κατά το διεθνές Δίκαιο συμπεριφοράς.

Έτσι προσπαθήσαμε να επιλύσουμε την κατάσταση η οποία είχε δημιουργηθεί, γιατί βεβαίως υπήρχαν και αντιθέσεις των εργαζομένων, προσδοκίες από την πλευρά των εργαζομένων που μέχρι ενός σημείου ήταν δικαιολογημένες και το πράγμα είχε οδηγηθεί σε όξυνση.

Υπήρχε απεργία η απεργία αυτή είχε βαρύτατες συνέπειες για τη λειτουργία του λιμανιού, για τη λειτουργία της πόλης και γενικότερα για την λειτουργία της εθνικής οικονομίας.
Πιστεύω ότι τελικά μετά από πολλές προσπάθειες υπήρξε μια νέα κατάσταση στο λιμάνι του Πειραιά, ανέλαβε την ηγεσία του ΟΛΠ ο Γιώργος Ανωμερίτης, ο οποίος έχει μια μεγάλη πείρα πολιτική εξειδικευμένη και σε θέματα λιμανιών και ναυτιλίας, παρενέβη συστηματικά η συνάδελφος Λούκα Κατσέλη όπως έχετε όλοι παρακολουθήσει και καταφέραμε να βρούμε μια κοινή βάση, πάνω στην οποία συνεννοούμεθα η Διοίκηση της ιδιωτικής εταιρείας η οποία έχει εμφανιστεί, οι εργαζόμενοι, η Διοίκηση του ΟΛΠ και εκεί πλέον αναγκαστήκαμε να λάβουμε υπόψη μας ότι επίλυση προβλημάτων χωρίς προοπτική, δεν μπορεί να υπάρξει.

Και σκεφτήκαμε ότι πρέπει αμέσως να διαμορφώσουμε μια νέα προοπτική. Αυτή η συνάντησή μας είχε προγραμματιστεί πολλές μέρες πριν, βεβαίως δεν γνώριζε κανείς από εμάς ότι χτες θα ετίθεντο υπόψη του Υπουργικού Συμβουλίου και θα κατατεθούν σήμερα στη Βουλή τα νέα μέτρα για την οικονομία, τα οποία γνωρίζετε.

Θεωρώ όμως παρ’ όλα αυτά αν θέλετε όχι ατυχή τη σύμπτωση. Διότι αυτή η σύμπτωση δείχνει κατά την άποψή μου και το πνεύμα που ελπίζω ότι θα κυριαρχήσει εδώ μέσα, ότι η επίλυση ενός οικονομικού και κοινωνικού προβλήματος δεν μπορεί να είναι μονάχα η πλευρά της στέρησης και της πειθαρχίας, πρέπει να έχει μια πλευρά ανάπτυξης και προώθησης ιδεών, για το μέλλον.

Έτσι, φανταζόμαστε ότι η επίλυση των προβλημάτων του Πειραιά και του λιμανιού του είναι όχι μόνο η εξεύρεση συνθηκών συνεργασίας μεταξύ των υφισταμένων φορέων, αλλά να χαράξουμε ένα νέο σχέδιο για το λιμάνι.

Αντικείμενο της σημερινής μας συνάντησης είναι το υπάρχον και διαμορφωθέν με τη συνεργασία της Κυβέρνησης, των τοπικών παραγόντων και με πρωτοβουλία του ΟΛΠ, σχέδιο ανάπτυξης του λιμανιού και των προεκτάσεών του, στην τοπική οικονομία στην τοπική υποδομή και στην περιοχή.

Απώτερο σχέδιό μας είναι η ύπαρξη ενός μεγάλου φορέα, που θα έχει ως αντικείμενο την κίνηση μέσω θαλάσσης της Αττικής. Θέλουμε δηλαδή ένα λιμενικό φορέα Αττικής, ο οποίος θα έχει μορφή προφανώς, πώς να το πω στα ελληνικά, holding δεν ξέρω πως το λένε οι επιχειρηματίες, στα ελληνικά όλοι καταλαβαίνουν τι είναι το Holding, Holding Company εν πάση περιπτώσει.

Θα είναι μια συμμετοχική εταιρεία –να την πω έτσι- και θα έχει θυγατρικές, προφανώς το λιμάνι του Πειραιά που με το βάρος του και τη σημασία του θα έχει καθοριστικό ρόλο, αλλά και τις εταιρείες οι οποίες θα διαχειρίζονται το λιμάνι της Ελευσίνας, το λιμάνι του Λαυρίου, το λιμάνι της Ραφήνας, καθώς και τα μεταξύ τους δίκτυα επικοινωνιών, που θα αφορούν μεταφορές και θα αφορούν επίσης πληροφορίες.

Όταν συγκροτήσουμε αυτό το φορέα και μπορέσουμε να τον λειτουργήσουμε, η Αττική θα είναι μια σημαντικότατη διεθνής στρατηγικής σημασίας τοποθεσία, για το εμπόριο μέσω θαλάσσης και τις προεκτάσεις του. Προφανώς με τη μορφή που έχει ο χάρτης η Αττική θα λειτουργήσει ως αποδέκτης της κίνησης όλης της ενδοχώρας. Αυτό λοιπόν είναι το σχέδιό μας.

Έχουμε περιοριστεί στη σημερινή παρουσίαση από τον κ. Ανωμερίτη στα έργα που αφορούν αυτό που σας περιέγραψα, το λιμάνι και τις προεκτάσεις του.

Βεβαίως από εκεί και πέρα υπάρχουν πολλά άλλα προβλήματα στον Πειραιά, τα οποία δεν μπορούν να γίνουν αντικείμενο μιας γενικής συζήτησης σήμερα γιατί δεν θα έχει κανένα χαρακτήρα. Πρόθεσή μας δεν είναι να κάνουμε εξαγγελίες, πρόθεσή μας είναι να δεσμευτούμε πάνω σε συγκεκριμένους στόχους.

Όπως θα δείτε στο έγγραφο που σας έχει διανεμηθεί, υπάρχουν συγκεκριμένα έργα, συγκεκριμένη προοπτική, συγκεκριμένοι όροι χρηματοδότησης και για μερικά υπάρχουν και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και επ’ αυτών πιστεύω ότι πρέπει να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας.

Παράλληλα η κα Κατσέλη, η οποία εργάζεται πάνω στο γενικότερο σχέδιο για την ανάπτυξη της περιοχής, θα σας εμφανίσει ορισμένα στοιχεία τα οποία πιστεύω στο μέλλον, έχεις προγραμματίσει Λούκα μια συνάντηση άλλου είδους, που θα αφορά αυτά που θα σας αναπτύξει.

Χαίρομαι γιατί είστε παρόντες, αυτό δείχνει το ενδιαφέρον της πόλης. Να τελειώσω με κάτι προσωπικό, εγώ έχω μια ρίζα από την Ύδρα και είχα δυο θαυμάσια τρίπατα νεοκλασικά εδώ παραπάνω, τα οποία ατυχώς η αμέσως προηγούμενη γενεά της οικογενείας μου επούλησε και έτσι δεν είμαι κάτοικος Πειραιά.

Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν είμαι συνδεδεμένος με τον Πειραιά ποικιλοτρόπως, έχω κάνει 30 μήνες θητεία στον Πειραιά, μεταξύ αυτών και θητεία σε πλοίο και ήμουν και αθλητής του Ναυταθλητικού Συνδέσμου Πειραιώς στην ομάδα Water Polo η οποία δεν υπάρχει πια, στο Τουρκολίμανο. Άρα διεκδικώ εν ολίγοις και τον τίτλο του Πειραιώτη!

Πέρα αυτού είμαι και μέτοχος και παράγων του Ολυμπιακού, όπως όλοι γνωρίζουν στην Ελλάδα και συνεχίζω να εκτελώ τα καθήκοντά μου στα πλαίσια αυτά με κάθε δυνατή αντικειμενικότητα βέβαια, ως Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης.

Αυτά ήθελα να σας πω.