Συνέντευξη του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Θεόδωρου Πάγκαλου, στην εφημερίδα «Έθνος της Κυριακής», 25.07.2010.

Τελικά, το ΠΑΣΟΚ έκανε ως κυβέρνηση τα αντίθετα απ’ ό,τι είπε ως αξιωματική αντιπολίτευση…
Μια τέτοια σχηματοποίηση είναι λανθασμένη. Πολλές από τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που το ΠΑΣΟΚ είχε εξαγγείλει και που έχουν πέρα από τη συγκεκριμένη σημασία τους επιδράσεις και στη γενικότερη οικονομική και κοινωνική κατάσταση, υλοποιούνται ταχύτατα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο «Καλλικράτης». Μόλις ένα χρόνο μετά τις εθνικές εκλογές, οι νέες αυτοδιοικητικές εκλογές θα γίνουν με τον νέο χάρτη και από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους, σε 6 μήνες δηλαδή, οι Έλληνες θα ζουν μέσα σε νέους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης που θα έχουν νέες εξαιρετικές αρμοδιότητες και δυνατότητες παρέμβασης στην καθημερινότητα. Τέτοιου είδους παρεμβάσεις γίνονται σε όλους τους τομείς. Εκεί που υπάρχει απόσταση ανάμεσα στο επιθυμητό και το εφικτό είναι η οικονομική διαχείριση του δημόσιου τομέα, όπου πρέπει να διαχειριστούμε τα αποτελέσματα της συστηματικής καταστροφής της οικονομίας από τις ανεύθυνες και διεφθαρμένες κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας.

Θα σας συγχωρήσει ο κόσμος;
Η σχέση μεταξύ ελεύθερου πολίτη και κόμματος εξουσίας δεν μπορεί να ανέχεται τέτοιου είδους λεξιλόγιο σαν αυτό που χρησιμοποιείτε. Οι πολίτες δεν συγχωρούν, δεν ξεχνούν ή αντίστοιχα δεν χειροκροτούν και δεν βραβεύουν. Οι πολίτες θεωρούν όλα τα θετικά βήματα ως αυτονόητα και τα υιοθετούν, ασκούν κριτική και δυσανασχετούν όταν υπάρχει στασιμότητα ή παλινδρομήσεις. Το ποιο θα είναι τελικά το συμπέρασμα στο οποίο θα καταλήξει το σύνολο των Ελλήνων πολιτών όταν θα εκφραστεί ως βασική πηγή και θεμέλιο του πολιτεύματος, δηλαδή όταν ασκήσει τη λαϊκή κυριαρχία την οποία έχει στη διάθεσή του, είναι άγνωστο. Θα το δούμε στις επόμενες εκλογές, σε τρία χρόνια και. Μέχρι τότε πολύ νερό θα έχει τρέξει στον Κηφισό.


Ήταν απαραίτητο να κόψετε τις συντάξεις;

Το τι ήταν απαραίτητο να κάνουμε προκύπτει από μια λεπτομερή μελέτη που έκαναν παράλληλα διεθνείς παράγοντες, όπως είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και από την άλλη οι αρμόδιοι υπουργοί της ελληνικής κυβέρνησης και επί του προκειμένου ο υπουργός Οικονομικών και ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Στόχος ήταν καταρχήν η εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών και η εξασφάλιση της βραχυπρόθεσμης αλλά και μακροπρόθεσμης ισορροπίας του ασφαλιστικού συστήματος.
Από την άλλη, ο ελεγκτικός μηχανισμός, με τη συγκατάθεση του οποίου συνδέεται ο δανεισμός της χώρας, χωρίς τον οποίο θα χρεοκοπήσουμε, έχει βγάλει και αυτός τα συμπεράσματά του και τα συμπεράσματα αυτά είναι υποχρεωτικά. Σωστό ήταν λοιπόν πριν κάνετε αυτού του είδους την ερώτηση να δείτε αν τα μέτρα που ελήφθησαν από το υπουργείο Εργασίας έχουν θετικό αντίκτυπο στο άμεσο μέλλον για την εξυγίανση του ασφαλιστικού συστήματος και αν θα μπορούσε να συνεχιστεί η προηγούμενη κατάσταση που ενδεχόμενα βόλευε μερικούς.


Τουλάχιστον οι θυσίες θα πιάσουν τόπο; Γιατί ακούμε διάφορα για καθυστερήσεις και αστοχίες…

Καθυστερήσεις και αστοχίες είναι ενδεχόμενο να υπάρχουν. Προσπάθεια όλων μας είναι να συντομεύσουμε τις προθεσμίες και να αποφύγουμε τη σύγχυση. Το θέμα είναι αν αυτοί που ασκούν κριτική επιχαίρουν κάθε φορά που η κυβέρνηση εμφανίζει μια αδυναμία, γιατί θέλουν να ισχυροποιήσουν τη γνωστή προσέγγιση του συμψηφισμού, δηλαδή το μνημειώδες «είμαστε χάλια, αλλά οι άλλοι είναι χειρότεροι» ή αν έχουν νέες και αποτελεσματικές προτάσεις, των οποίων την εφαρμογή αναζητούν.


Ανάπτυξη, πάντως, δεν έχουμε δει ακόμη…

Η ανάπτυξη θα είναι προϊόν μετασχηματισμών που αφορούν τον δημόσιο τομέα γενικότερα, όχι απλώς την κρατική μηχανή, αποκατάστασης του κύρους της χώρας στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων και σε μεγάλο βαθμό από τη θετική μετατόπιση της συμπεριφοράς του συγκεκριμένου καταναλωτή, υιοθέτηση δηλαδή από την πλειοψηφία των πολιτών της άποψης ότι τα χειρότερα είναι πίσω μας και τα καλύτερα έρχονται.


Θα υπάρξει κοινωνικό πακέτο στη ΔΕΘ;

Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω τι ακριβώς περιλαμβάνει ο λόγος του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ στις αρχές του Σεπτέμβρη. Οπωσδήποτε πιστεύω ότι εκτός από τον απολογισμό που θα είναι ειλικρινής, θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τα επόμενα τρία έτη και ελπίζω ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο για την αποκατάσταση της αισιοδοξίας που μόλις έχω προαναφέρει.
Πολλοί λένε ότι χρειάζεται νέο πολιτικό κέντρο. Οτι υπάρχει πρόβλημα στον συντονισμό και στην επικοινωνία…
Συντονισμός, επικοινωνία είναι δύο λέξεις που κατά κόρον χρησιμοποιούνται για να ασκηθεί μια κριτική. Ουδέποτε μπορεί ο συντονισμός να είναι απόλυτος και η επικοινωνία τέλεια. Το κέντρο μιας κυβέρνησης δεν είναι θέμα επικοινωνιακών ευρημάτων, καθορίζεται από το Σύνταγμα, είναι ο πρωθυπουργός και τα σχήματα που ο ίδιος προτείνει και συγκροτεί για να τον βοηθήσουν στο έργο του.


Βλέπετε ανασχηματισμό;

Το βρίσκω μάλλον πιθανό η κυβέρνηση που συγκροτήθηκε μετά τις εκλογές να μη συνεχίσει χωρίς αλλαγές μέχρι το τέλος της τετραετίας. Το πότε θα αισθανθεί ο πρωθυπουργός ότι ένας γενικευμένος ανασχηματισμός και όχι αντικατάσταση ενός ή δύο υπουργών είναι απαραίτητος, είναι θέμα δικής του ευθύνης. Αυτός θα αποφασίσει, λαμβάνοντας υπόψη κάθε φορά ποιοι είναι απαραίτητοι.


Εσείς τι θα αλλάζατε από όσα κάνατε αυτούς τους δέκα μήνες που είστε στην κυβέρνηση;

Τα περισσότερα από όσα έχω ξεκινήσει μετά από εντολή του πρωθυπουργού είναι σε εξέλιξη. Πολλές φορές προσαρμόζουμε αποφάσεις μας σε νέα δεδομένα, αλλά η γενική κατεύθυνση είναι η κατεύθυνση της πολιτικής που ασκεί το ΠΑΣΟΚ σε αυτή τη συγκυρία, εξυγίανση των οικονομικών, αναβάθμιση και μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα, αυστηρός έλεγχος της οικονομικής διαχείρισης του κράτους και απόδοση ευθυνών, όπου προκύπτει τέτοιο θέμα.


Πώς σχολιάζετε τις αντιδράσεις για την υποψηφιότητα της συζύγου σας στον Δήμο Σαρωνικού;

Η σύζυγός μου κατέρχεται στον Δήμο Σαρωνικού ως αυτοτελής προσωπικότητα, με το όνομά της, όπως έχει το δικαίωμα. Εγώ δεν έχω το δικαίωμα να σχολιάσω, ελπίζω ότι μπορώ να σας κλείσω ραντεβού με την ίδια αν το επιθυμείτε.

Τι προβλέπετε για το κόμμα της Ντ. Μπακογιάννη;
Η εξερεύνηση του κεντρώου χώρου είναι ένας πειρασμός κατά καιρούς κυρίως για πολιτικούς που προέρχονται από τον χώρο της κεντροδεξιάς. Ο κύριος Σαμαράς στο παρελθόν ως Πολιτική Άνοιξη απέτυχε διότι, ενώ παρίστανε τον κεντρώο χώρο, στην πραγματικότητα σιγά σιγά μετακινήθηκε στην ακραία δεξιά. Ο κύριος Αβραμόπουλος απέτυχε επίσης διότι, πέραν της προσωπικής φιλαυτίας, ο πολιτικός λόγος του ήταν κενός περιεχομένου. Η κυρία Μπακογιάννη έχει ασφαλώς τις προσωπικές δυνατότητες να διαμορφώσει έναν νεόκοπο πολιτικό λόγο. Το αν θα το πετύχει εξαρτάται και από την ίδια αλλά και από τις δυνάμεις που αισθάνονται ότι είναι διαθέσιμες στον χώρο αυτόν.


Πώς εξηγείτε τον περιορισμό της επιρροής της ΝΔ υπό τον Αντ. Σαμαρά;

Ο κύριος Σαμαράς επέλεξε να αυτοκτονήσει πολιτικά. Υιοθέτησε το σύνολο του αρνητικού απολογισμού του προκατόχου του σε μια εποχή που ο ελληνικός λαός ανακαλύπτει την παταγώδη αποτυχία της ηγεσίας της ΝΔ και ζει στο πετσί του τις συνέπειες αυτής της αποτυχίας.
Θέλει να είναι η συνέχεια αυτής της αδιέξοδης πολιτικής και το διακηρύττει με κραυγαλέο επιθετικό και πομπώδη τρόπο. Ο κύρος Σαμαράς οδηγεί τη Νέα Δημοκρατία ως κομματικό σχηματισμό στο περιθώριο της πολιτικής ζωής.


Μήπως έχει έρθει το τέλος του δικομματισμού;

Το τέλος του δικομματισμού είναι το αγαπημένο παραμύθι όσων θεωρούν ότι εκφράζουν κάποιαν άλλη λύση από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Από το ’81 και μετά τουλάχιστον δεν μπορώ να θυμηθώ εκλογές που να μη συνοδεύονται από προφητείες έγκριτων συναδέλφων σας για το επερχόμενο τέλος του δικομματισμού.
Ο «δικομματισμός» έχει την κακιά συνήθεια να περνάει κρίση ανάμεσα σε δύο εκλογές και να εμφανίζεται ολοζώντανος και θριαμβευτής κάθε φορά που κλείνουν οι κάλπες.
Εκτός αυτού, για να περάσει κρίση ο δικομματισμός πρέπει να είναι σε κρίση και τα δύο μεγάλα κόμματα που εκφράζουν μεγάλες παρατάξεις και ιδεολογικές κατευθύνσεις που συσπειρώνουν το εκλογικό σώμα, δηλαδή τον ελληνικό λαό.
Το ΠΑΣΟΚ μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι αντιμετωπίζει βέβαια δυσκολίες, υπάρχει έντονος προβληματισμός, αλλά με κανέναν τρόπο ως κόμμα και όχι ως εκλογική επιρροή δεν βρίσκεται μπροστά σε αδιέξοδα.


Θα επιμείνετε στη στρατηγική της πόλωσης με τις εξεταστικές επιτροπές;

Απορώ γιατί θεωρείτε ότι εξεταστικές επιτροπές, που εκφράζουν το βαθύ και ουσιαστικό αίτημα του ελληνικού λαού για περισσότερη διαφάνεια και ενδεχόμενη επιβολή κυρώσεων σε όσους διασπάθισαν το δημόσιο χρήμα, είναι στρατηγική πόλωσης.
Υπάρχει η άποψη να αφήσουμε όσους με ανευθυνότητα και μερικές φορές ιδιοτέλεια αδιαφόρησαν για τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου να κυκλοφορούν ανάμεσά μας ατιμώρητοι και ενδεχομένως να διεκδικούν αύριο και την ψήφο μας;


Θα τη συνεχίσετε την κόντρα με το ΚΚΕ;

Νομίζω ότι είμαι από τους λίγους σε αυτή τη χώρα που επιμένουν να παίρνουν στα σοβαρά το ΚΚΕ. Προέρχομαι από αυτό, έχω μεγαλώσει σε αυτό και το γνωρίζω καλά. Οι περισσότεροι στο ΠΑΣΟΚ προέρχονται από το παλιό Κέντρο.
Είναι κάπως αθώοι σε τέτοια θέματα, δεν έχουν τις μοναδικές ικανότητες που αποκτά κάποιος στον κομματικό μηχανισμό και πολλές φορές τον χαρακτηρίζουν σε όποιον πολιτικό χώρο κι αν πάει.
Εχω τη συνήθεια να ακούω όσα λέει το ΚΚΕ και να διαβάζω όσα γράφει ο «Ριζοσπάστης».
Οποιοσδήποτε μπορεί να τα δει στο Διαδίκτυο, όμως κανείς δεν κάνει τον κόπο να τα διαβάσει. Η αντίθεση του ΚΚΕ με το πολίτευμα της χώρας και το οικονομικό και κοινωνικό μας σύστημα έχει λεχθεί από την ηγεσία του με όλους τους τρόπους. Στον Τύπο, στις διαδηλώσεις και μέσα στη Βουλή.

Πώς βλέπετε τις εξελίξεις στον χώρο της ανανεωτικής Αριστεράς;
Θα χαρώ πολύ αν μιλήσει δυνατότερα και πιο πειστικά η τάση που αναζητεί ευρύτερες συγκλίσεις προοδευτικής κατεύθυνσης. Ο εγκλωβισμός ενός τμήματος της προοδευτικής κοινής γνώμης της χώρας μας σ’ ένα αδιέξοδο διακηρυχτικό σχήμα με ψευδοεπαναστατική φρασεολογία, όπως είναι το διαμορφούμενο από τις ηγεσίες Παπαρήγα και Τσίπρα, οδηγεί σε πολιτικό αδιέξοδο ένα τμήμα της κοινωνίας μας.


Κατσέλη vs Παπακωνσταντίνου, Ρέππας vs Μπιρμπίλη κ.ο.κ. Πόσο σοβαρές είναι οι διαφωνίες στην κυβέρνηση;

Θα επιθυμούσα η συνάντησή μας να μη διεξαχθεί σε επίπεδο σαχλαμάρας. Η ιδέα πως η κυβέρνηση είναι ένας μηχανισμός που σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να συζητάει, να διεκπεραιώνει διαφορετικές οπτικές γωνίες και να συνθέτει τελικά ενδεχόμενα αντικρουόμενα συμφέροντα όσο το δυνατόν πιο κοντά στο δημόσιο συμφέρον, είναι απλοϊκή. Τέτοιες κυβερνήσεις, όπου δεν γίνονται συζητήσεις, δεν υπάρχουν διαφωνίες και δεν καλείται κάποιος να προωθήσει τις συνθέσεις, απλούστατα δεν υπάρχουν. Έχω συμμετάσχει μέχρι τώρα σε μισή ντουζίνα κυβερνήσεις. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι αυτή ως προς τη δυνατότητα σύνθεσης των απόψεων, την ελευθερία και την ειλικρίνεια των συζητήσεων, καθώς και το ανθρώπινο κλίμα αλληλεγγύης και συνεργασίας που πρέπει να υφίσταται είναι μία από τις καλύτερες.